The Essence Of Home
Home is - an
envelope of care,
a place where
warm hearts of
people,
where everyone
is free and equal,
where one does
not hesitate to help others.
Well, and there
is also
- a little
nourishment;
water to drink
and to wash the body.
Everything else
is just extras,
because it
doesn't matter if under a spreading tree
- on the soft
grass you will sleep and dance,
or in a hut at
the edge of a clearing
where sheep
graze and birds sing.
For never mind
the walls and
the comfortable
furniture; the glow of the TV,
because a bomb
or a windstorm
- will sweep it
away.
The former will
only cease to be home,
when you lose
your loved ones, or lose yourself.
Krakow 18.06.2022
Our Home - Peace
In my family
language,
the room where
the family gathers,
is called a
room.
- it is the
heart of the house.
Because more
modest are the other rooms,
where you work
or rest
when you are
tired.
To the family
room the pantry and the kitchen
- adjoin.
The former contains everything you need at
home.
In the latter,
food is cooked and bread is baked,
so that nothing
is missing from the family table.
It is a good
thing if such a house
a garden adjoins
the house, where flowers bloom
and nectar is
gathered by the industrious bee.
This garden, in
summer or autumn
- becomes a
house and a room,
where
conversation and harmony reign.
But if to the
family room,
A swarm of
discord creeps in,
and a swarm of
hornets flies into the garden,
it will mean war
and the end of peace.
You must leave home
and go on your way,
to seek a room
where peace reigns,
a place where
you will be welcomed,
...where you can
wash your body, tired as you've been on the road...
and will give
you food on a hospitable table.
Krakow 18.06.2022
Virtual Home - The Home Of The Dead
"A boy will
live until he sees his own reflection"
Tiresias in Ovid's
Transformations
"Echo in
love with her voice, punished by Hera,
could say
nothing of her own free will - she had to
to repeat the
cries".
Knowing the tragedy
of Narcissus and Echo
- we know that
the world's reflection
is not our home
and place - to live.
In it only the
image of the body; the echo of our speech,
Only what is
captured by the camera's gaze
and written down
in the memory of a card or a flash drive,
which you can
hold in your hand.
The virtual
world is therefore a grave,
from which you
are resurrected,
when you see the
image and hear your own voice
- you live in a
smartphone or on a screen.
Whoever looks at
the screen will see you,
but when it goes
out you too will disappear from it,
like a painting
on water when the sun goes down.
The true home of
man, as of every creature
- his own body,
in his DNA
generations,
in his memory
hidden voices and images,
those whose
bodies have died or are far away
if you miss -
you see with the eyes of your soul,
looking not at
the screen but at your own heart.
The body is the
dwelling place of God,
- if you believe
in him,
but also the
conscience, which tells you
how you should
act when you are confronted with fate.
But the virtual
world is like a drug,
it addicts your
senses,
and draws you
into the depths, like the depths of a lake.
You feed your
emotions with images,
and you don't
care about your body.
It happens that
you do not want the bread that your mother gave,
nor the
knowledge of a teacher.
Outside the
virtual world - you have no friend.
Eventually,
alone, you will begin to hate
your home-body
when you don't get the likes
and the
heebie-jeebies surround you, you're ready, ready
to jump out the
window.
I've seen
children who have been honoured,
They took their
own lives
And repeated the
tragedy of Narcissus and Echo.
I was, yes I was
- at the funeral of the dead.
Krakow 19.06.2022
ISTOTA DOMU
Dom jest –
otuliną troski,
miejscem, w
którym biją
gorące serca
ludzi,
w który każdy
jest wolny i równy,
z pomocą dla
innych nie zwleka.
No, i jeszcze
jest w nim
- odrobina
strawy;
woda do picia i
obmycia ciał.
Wszystko inne,
to tylko dodatki,
bo to nieważne
czy pod rozłożystym drzewem
- na miękkiej trawie
będziesz spać i tańczyć,
czy w szałasie
na skraju polany,
na której pasą
się owce i ptaki śpiewają.
Nieważne bowiem
są mury i ściany,
wygodne meble;
blask telewizora,
gdyż to wszystko
bomba lub wichura
- zmiecie.
Ten pierwszy
tylko wtedy przestanie być domem,
gdy stracisz
swoich bliskich, lub zatracisz siebie.
Kraków 18.06.2022
NASZYM DOMEM
– POKÓJ
W moim rodzinnym
języku,
Izba, w której
zbiera się rodzina,
nazywa się
pokojem.
- ona sercem
domu.
Bo skromniejsze
są inne pokoje,
w których się
pracuje albo odpoczywa,
gdy jest się
zmęczonym.
Do rodzinnego
pokoju spiżarnia i kuchnia
- przylega.
W tej pierwszej jest wszystko, co potrzebne w
domu.
W tej drugiej –
gotuje się strawę i chleb się wypieka,
by niczego nie
brakowało na rodzinnym stole.
Dobrze jest
jeżeli do takiego domu,
przylega ogród,
w którym kwitną kwiaty
i nektar zbiera
pracowita pszczoła.
Taki ogród, w
lecie lub w jesieni
- staje się
domem i pokojem,
w którym toczą
się rozmowy i panuje zgoda.
Lecz jeżeli do
rodzinnej izby,
Jędza niezgoda
się wkradnie,
a do ogrodu rój
szerszeni wleci,
będzie oznaczać
to wojnę i koniec pokoju.
Dom opuścić
musisz i udać się w drogę,
by szukać izby,
gdzie panuje pokój,
takiego miejsca,
w który cię przyjmą,
w którym ciało
obmyjesz, zmęczone po drodze
i podadzą ci
strawę na gościnnym stole.
Kraków 18.06.2022
WIRTUALNY DOM
– DOMEM UMARŁYCH
„Chłopiec będzie
żył, dopóki nie zobaczy własnego odbicia”
Terezjasz w Przemianach Owidiusza
„Echo zakochana
w swym głosie, ukarana przez Herę,
nie mogła
powiedzieć z własnej woli nic – musiała
powtarzać
okrzyki”.
Znając tragedię
Narcyza i Echo
- wiemy, że
świata odbicie,
nie jest naszym
domem i miejscem - do życia.
W nim tylko
obraz ciała; echo naszej mowy,
Tylko to, co
utrwalone spojrzeniem kamery
i zpisane w
pamięci karty lub pendrajwa,
które zmieścisz
w dłoni.
Świat wirtualny
jest zatem mogiłą,
z której
zmartwychwstajesz,
gdy widzisz
obraz i głos własny słyszysz
- żyjesz w smartfonie albo na ekranie.
Kto spojrzy w ekran twą postać zobaczy,
ale gdy zgaśnie
i ty znikniesz z niego,
jak obraz na
wodzie, gdy słońce zachodzi.
Prawdziwym domem
człowieka, jak każdej istoty
- jego własne
ciało,
w jego DNA całe
pokolenia,
w jego pamięci
ukryte głosy i obrazy,
tych których
ciała umarły, albo są daleko
jeżeli tęsknisz
– oczami duszy widzisz,
patrząc nie w
ekran, ale w własne serce.
Ciało jest
mieszkaniem Boga,
- jeżeli w Niego
wierzysz,
ale też
sumienia, które podpowiada,
jak masz
postąpić, gdy z losem się mierzysz.
Lecz świat
wirtualny jest, tak jak narkotyk,
on uzależnia
zmysły twego ciał,
i wciąga w
głębię, jak głębia jeziora.
Obrazami emocje
żywisz,
i nie dbasz o
ciało.
Bywa, że nie
chcesz chleba, który matka dała,
ani też wiedzy
od nauczyciela.
Poza wirtualnym
światem – nie masz przyjaciela.
W końcu sam,
sama zaczniesz nienawidzić
swego domu –
ciała, gdy lajków nie dostaniesz
i hejt cię
otoczy, jesteś gotów, gotowa
przez okno
wyskoczyć.
Widziałem, jak
zaszczute dzieci,
Same siebie –
pozbawiały życia
I powtarzały
tragedię Narcyza i Echo.
Byłem, tak byłem
– na zmarłych pogrzebie.
Kraków 19.06.2022
MARIAN DZIWISZ
MARIAN DZIWISZ born on 01.01.1943 in the village Michałowice near Krakow. He finished Primary School in Wola Zachariaszowska; Lower Seminary of the XX Missionaries in Cracow (1961). He obtained a master's degree in Polish philology at the Higher Pedagogical School in Krakow (1966, now the Pedagogical University) and a doctorate in philosophy (1980). He was an editor and secretary of the following editorial teams: socio-cultural monthlies: "ZDANIE"; "PISMO LITERACKO-ARTYSTYCZNE" and "FORMUM MYŚLI WOLNEJ" in Krakow; adjunct professor at the Institute of Teacher Education of the National Research Council in Krakow; teacher of Polish language in high schools and technical high schools; lecturer in philosophy at Krakow universities, including at the Postgraduate Studies in Philosophy/Ethics for Teachers at the Krakow Institute of Education Development. In 1987-1989 he became interested in religious studies and became co-editor of an anthology of texts: "Buddhism" (1987); "Taoism" (1988) and editor of the anthology "Judaism" (1989) published as part of the Library of "Pisma Literacko - Artista". He is the author of entries in the field of philosophy and religious studies for the "Popular Encyclopedia Powszechna" published in 1995-1998 by the Publishing House FOGRA in Krakow. In 1985-1993, under his guidance, young scouts created and edited the summer magazine "Pod Hnatowym Berdem" in the Scouts' Hostel "Ostoja" in Suchy Rzeki. In 1992-2000, together with students of the XIX High School, he edited the monthly magazine "Wyraz". After the publication of poems offered during his studies in the pages of "Nowa Wieś" by the editor Kazimierz Długosz, he made his debut as a poet in 1978. Later, his poems were published, among others, in the pages of: "Zdania", "Okolic", "Pisma Literacko-Artystyczny" until 1990.His books of poetry include "Ergo sum" 2007, "Madonna" 2011, "Imperatyw kategoryczny" 2014, "Tak sobie" 2020 [available in the Jagiellonian Library];in 2015 - 2017 three volumes of short stories "Semper in altum - Zawsze wzwyż" in LSW. Publications: a number of articles in scientific and socio-cultural journals. Since 2020, she publishes her poems and essays on the websites of national and international poetry groups. Lives in Krakow, Poland.
No comments :
Post a Comment