Wednesday, January 1, 2020

ADRIANA JAROSZ - IN POLISH



ADRIANA 
JAROSZ

Recital

moje dłonie twoje uszy
jedno gdy opowiadam
Schumanna i Liszta

w półciszy burza
niebo (dys)harmonia
sen i przebudzenie

wystarczy biel i czerń
by namalować

impresjonistyczny świt
wierzbowe gałęzie deszczu
romskie spódnice

dłonie
poruszają struny
Pleyel drży








Sekunda

to siedem liter i trzy sylaby
miara kąta uderzenie serca
klaps na planie filmu

odległość do gwiazdy
którą można zamknąć w kropli
wraz z innymi odmierzającej
rytmiczne kap – kap – kap

mała jest połową tonu
duża całym dysonansem

sekunda to początek oraz koniec
pierwszy lub ostatni oddech
samotność wśród innych
i część życia motyla








Święty Bartuś Od (Głu)Ptaków

Nie zrodziłem się myślą, wiatrem, niepewnością,
nie stałem się ziemią, drzewem, zapatrzeniem,
nie pochodzę z onirycznego majaka, ucieczki przed.
Nie przyszedłem, jak przychodzą niespodziewane
smutki i goście, których nikt nie chciał widzieć.

Jestem (bez)pamięcią, przerażeniem i jedną z cnót.
Kimś kogo nie wspomnisz lub pogardzisz - owadzim
truchłem. Przywracam światy praojców i noce
prakochanek, uciekam od pragnień cięższych
niż kamienie skąpane w woni jaśminowców.

Czasem widzę Lesza pieszczącego klawisze jodeł.
Rankiem zbieram zapachy śródleśnej topieli, tkam
wielobarwne, pajęcze kilimy, poleruję krople mgieł,
podglądam rdzawe buczyny, kąpiące się w kałużach.

Mówicie, że widzieliście diabli ogon na szyi Bartusia,
dlatego Bartek głupi - rozmawia z pszczołami, karmi
ptaki ambrozją słodką niczym baklawa i odmawia
skrzydlate litanie, śpiewne, dziękczynne hymny.

(Nie) jestem tym, za którego mnie macie,

a tym, który zamyka siebie w czterech ścianach
wyobraźni - niepoczytalnym z aureolą w dłoni.


ADRIANA 
JAROSZ


ADRIANA JAROSZ  pedagog i bibliotekarz. Autorka tomików poetyckich: „Rozdrożami”, „Niebo pachnące sianem”, „Modlitwy malowane trzciną” oraz autorka tekstów w albumie fotograficzno-poetyckim „Rogalik”. Utwory A. Jarosz ukazały się w licznych antologiach, almanachach (również poza granicami Polski), czasopismach literackich, a także w publikacjach pedagogicznych. Teksty poetki publikowano w języku serbskim, czeskim i angielskim. Laureatka wielu ogólnopolskich konkursów literackich. Należy do opolskiego oddziału Związku Literatów Polskich, Stowarzyszenia Przyjaciół Twórczości Jana Kasprowicza i Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego.Honorowy Członek Janowskiego Klubu Literackiego. Nominowana do nagrody „Perła Roku 2014” powiatu strzeleckiego oraz do „Nagrody Marszałka Województwa Opolskiego dla Animatorów i Twórców Kultury w roku 2017”.

No comments :

Post a Comment