KRYSTYNA
KONECKA,
Z Herbertem
W Italii. Rovigo
Z
miejsc co nie tracą barwy chociaż inne zbladły
Rovigo
jest jak ostry kamień na rozstajach.
Nie
można się nie potknąć drogę wybierając
z
Wenecji na południe. Znad morza do Padwy.
I
stało się tęsknotą. Snem nieosiągalnym
dla
tego, który słowa zna tajne sekrety,
a
rzekł – z poezji tego szalonego wieku
niewiele
pozostanie. On – poezji szaman.
Między
Wisłą a Letą. Adygą i Padem,
na
trzęsawisku czasu gdzie te strofy składam,
nic,
że nie ja dostąpię takiej możliwości
by
wysiąść na stacyjce tamtego Rovigo.
Lecz
nie mogę się oprzeć, żeby się nie oprzeć
o ten
wiersz niedościgły, który wciąż mnie ściga.
Dotknął Mnie
Śmierć
Nie
średniowiecznie blady z kosą w kostkach
dłoni
u
wezgłowia, czy w pląsach z dance macabre. Lecz z kości
i
krwi. Z przypadku. Z męskiej na drodze
sprawności.
…Rozdźwięk
między tym dźwiękiem a ciszą tuż po nim…
-
Jeszcze cię nie chcę - westchnął – zaledwie pogłaszczę.
Jakoś
mi nie przystajesz do typowych reguł
geometrii
kolizji. Więc bądź. Choć z niczego
nie
wychodzi się cało. Gdy drzwi nie ma zwłaszcza…
Zatem
odkrywam krwiste hiszpańskie El Muró
Tempranillo
Gernacha umykając chmurom
jedenaście
tysięcy metrów nad grobami.
Kruchy
statecznik skrzydła jak anielskie ramię.
Żywe
krople – łez? Wina? Dławiący dylemat.
Więc
śmierć mnie nie ma. Ale i mnie trochę nie ma…
4.06.2011. Nad Kanałem La
Manche
Stratford.
Henley Street
Renesansowy
błazen w śmiesznym piruecie
jest
wizytówką miejsca co zrodziło Barda.
Włócznia
z herbu Szekspirów nad głowami świeci
zachodem
słońca. Jeszcze przed chwilą otwarte
pizzerie
i przybytki pamiątek kuszących
zatrzaśnięto.
Już wiatr się do sprzątania zbiera.
Spływa
kurtyna zmroku. Spektakl dobiegł końca.
Scena
ulicy Henley do jutra zamiera.
Dom w
tej odludnej chwili ma coś z autentyku.
Cień
kołyski w przestrzeni zlokalizowanej
aktorską
intuicją Davida Garricka.
Odrzucam
myśl, że wszystko zrekonstruowane.
Zwłaszcza
że most na Londyn w falach średniowiecza
odbity
żadnym mitom do dziś nie zaprzecza.
KRYSTYNA
KONECKA
KRYSTYNA
KONECKA – polska poetka,
dziennikarka („Kontrasty”, „Gazeta Współczesna”), fotoreporterka, autorka
kilkunastu książek, laureatka konkursów literackich. Należy do Związku
Literatów Polskich, Oddział Warszawa). W poezji specjalizuje się w sonecie
(także sonetti a corona). Debiut - Sonety codzienne (1978), następnie Pory
mroku, Ślady na jeziorach, Sonety litewskie, Powrót z Erolandu, Znad Wilii,
Miejsca, A.M., Cisza, Leśne Misteria (w albumie W. Łapińskiego), Ogrody
Szekspira, Isabelle mon amour (obydwie w tłum. Ewy Sherman na jęz. angielski) ,
Biały kruk, album sonetów Listy dobiegniewskie, krakowski album poetycki
Szklana kula, poświęcony malarstwu I. i W. Weissów, wybór sonetów
Koneksje/Connections (z przekładami Ewy Sherman) oraz wydany w 2017 r. tom
UltimaThule. Głosy Islandii/Voices from Iceland (ta sama tłumaczka). Wiersze w zbiorowych edycjach w kraju i za
granicą (m.in. w koreańskiej World
Poetry, włoskiej Scalzi ma con gli speroni, esperanckiej Podlahia
Antologio, litewskiej Karaliu Delnuose i
amerykańskiej The Other Side of the Screen oraz w wielu edycjach Our Poetry
Active w Indiach. Związek Literatów Polskich wydał jej album Chwile i lata na
35. Warszawską Jesień Poezji z wyborem wierszy kolegów poetów. W 2005 r.
trafiła do księgi Artyści Białegostoku - XVIII-XX w. Od kilku lat zamieszcza
eseje w e-dwutygodniku literacko-artystycznym Pisarze.pl
No comments :
Post a Comment